Prokop železnička stanica Beograd - novi izgled
Železnička stanica Beograd-centar („Prokop“) je železnička stanica u Beogradu, u okviru Beogradskog železničkog čvora. Nalazi se neposredno uz Bulevar Franš d’Eperea (deo koridora 10), u prokopu između ovog pravca, Bulevara kn.Aleksandra Karađorđevića i Bulevara Vojvode Putnika podno Topčiderskog brda.
Počelo se sa izgradnjom Beogradskog železničkog čvora 1970-ih godina. Tada je predviđeno izmeštanje Glavne železničke stanice sa današnje pozicije čeone stanice na Savskom trgu u prolaznu stanicu u Prokopu, na glavnom železničkom koridoru.
Izgradnja još uvek nedovršene stanice započeta je 1977. godine a delimično je počela sa radom 2016. godine. Od početka, Prokop je bio i uobičajeniji naziv za samu stanicu umesto njenog zvaničnog imena. Po imenu glavne ulice u starom delu naselja, kao i mesne zajednice nazvanoj po njoj, a koja obuhvata Prokop, u novinskim izveštajima se povremeno spominje i kao naselje Stjepan Filipović.
Prokop se nalazi na južnom obodu centralne gradske zone, sa kojom je direktno povezan Ulicom kneza Miloša. Celu severnu granicu naselja čini Auto-put A1, koji se u tom delu zove Bulevar Franše D’Eperea. Prokop se na severu graniči sa Zapadnim Vračarom, na zapadu sa Mostarom i Senjakom (Bulevar vojvode Putnika), na jugu i jugoistoku sa Hajd parkom, Topčiderskim brdon i Dedinjem (Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, Ulica Dragana Mancea), i na istoku sa Maleškim brdom (Gučevska ulica).
Nova glavna železnička stanica „Beograd centar“ imaće staničnu zgradu sa parkingom (88 mesta), ukupne površine od 5.650 kvadrata sa natkrivenim izlazima sa perona jedan i šest čija je površina oko 600 kvadrata.
Bez glavne železničke stanice Beograd je ostao 2018, kada je njena stara zgrada, koja je pod zaštitom spomenika kulture, zatvorena posle 134 godine, a zbog izgradnje projekta Beograd na vodi.
Njenu funkciju, ali samo za domaći saobraćaj, tada je preuzeo Prokop, stanica koja se gradi duže od 45 godina,
U prostranom holu nalazi se više kafića, gde možete da čekate voz, tu su i 4 interaktivna haba sa mapom grada i stanice, a tu se nalaze i utičnice gde putnici mogu da napune mobilne telefone.
Izgradnja nove glavne železničke stanice Beograd, u Ulici Stevana Filipovića u Prokopu, počela je 3. decembra 1976. godine, radovi su trajali svega dve godine, da bi 1996. bili u ograničenom obimu nastavljeni, a zatim 2001. godine ponovo obustavljeni.
Intenzivni radovi u Prokopu nastavljeni su tek 3. decembra 2014. godine, da bi 26. januara 2016. godine bio obeležen završetak prve faze izgradnje stanice. Izgradnja nove stanične zgrade započeta je u avgustu 2022. godine, i u njoj su učestvovali država Srbija, Grad Beograd, Železnica Srbije i resorno ministarstvo.
Železnička stanica Beograd Centar je glavna železnička stanica od 1.jula 2018. godine, kada je postala polazna i dolazna stanica za gotovo sve vozove u unutrašnjem i međunarodnom putničkom saobraćaju u Beogradu. Stanica Beograd Centar je 19.marta 2022.godine postala početna i krajnja za vozove na prvoj srpskoj brzoj pruzi, između Beograda i Novog Sada.
Završetak izgradnje zgrade Prokopa, predstavljaće krunu na modernizaciju srpske železnice koja je bila decenijama zapostavljena.